PECS


Το Σύστημα Επικοινωνίας μέσω Ανταλλαγής Εικόνων (Picture Exchange Communication System - PECS) αναπτύχθηκε το 1985 από τους Lori Frost και Andy Bondy και αποτελεί μια μορφή εναλλακτικής και επαυξητικής επικοινωνίας που χρησιμοποιεί εικόνες με σκίτσα αντί για λέξεις για να βοηθήσει τα παιδιά να επικοινωνήσουν.  Η μέθοδοςσχεδιάστηκε αρχικά για παιδιά με αυτισμό που παρουσιάζουν καθυστέρηση στη λεκτική ανάπτυξη και στους τρόπους επικοινωνίας, αλλά σήμερα χρησιμοποιείται και σε πολλές άλλες περιπτώσεις.


Ποια είναι η θεωρία πίσω από το PECS;

Ένα παιδί μπορεί να εκπαιδευθεί με αυτή τη μέθοδο από κάποιον που έχει μάθει την εκπαιδευτική μέθοδο Pyramid. Χρησιμοποιείται μια θετική προσέγγιση της Εφαρμοσμένης Ανάλυσης Συμπεριφοράς, κατά την οποία δημιουργούνται συνεχώς ευκαιρίες επικοινωνίας και καθοδηγείται η ανταλλαγή εικόνων. Επιπλέον, όταν στα αρχικά στάδια εκπαίδευσης το παιδί επιλέγει μια εικόνα επιθυμητού παιχνιδιού, η ανταλλαγή της εικόνας με το παιχνίδι λειτουργεί ως ενίσχυση της επικοινωνιακής συμπεριφοράς του. Περισσότερες λεπτομέρειες διαβάστε στις ελληνικές σελίδες του www.pecs-greece.com .

 

Το PECSμπορεί επίσης να βοηθήσει να βελτιωθούν οι κοινωνικές σχέσεις των παιδιών με αυτισμό. Το παιδί μαθαίνει πώς να κάνει την πρώτη κίνηση. Για τα παιδιά με αυτισμό, η κοινωνική προσέγγιση ενός άλλου προσώπου μπορεί να είναι δύσκολη. Στην περίπτωση χρήσης του PECS δεν απαιτούμε από το παιδί να μιλάει κι έτσι η αρχική προσέγγιση είναι λιγότερο δύσκολη.

 

Στην 'κλασική' προσέγγιση (λογοθεραπεία) το παιδί μπορεί ίσως να μαθαίνει να κινητοποιεί λεξιλόγιο και να συντάσσει προτάσεις, χωρίς όμως να αποκτά λειτουργικό λόγο. Αυτός είναι άλλωστε ο 'σκληρός πυρήνας' του αυτισμού, ένας λόγος κοινωνικά ακατάλληλος. Με το PECS βάζουμε τις βάσεις για την κατανόηση της κοινωνικής χρήσης του λόγου, αντιμετωπίζοντας έτσι τις δυσκολίες του παιδιού με αυτισμό από τη ρίζα τους.